Om mig

Mit billede
Havfisker især efter store rødspætter men også makrelmede og kastefiskeri på lavt vand efter torsk med jig og lette kastepirk. Ejer af en Rønneste Kajak som jeg hygger lidt i men er stille med fangsterne. Jeg kunne dog godt forstille mig at løfte sløret lidt om det på et given tidspunkt. Team fisker - ambassadur for Fishnote som laver Gennemløber til put and take samt Salty-blink til kysten

lørdag den 29. september 2012

Fisk og fri tur med Ocean-seeker

Den 1. August havde jeg aftalt med Gordon P Henriksen og Jesper Larsen at vi skulle ud og fiske fladfisk og snakke tackler til en artikel til Fisk og fri Oktober 2012.

Vi havde aftalt at sejle fra Nordhavnen kl 5.00 men da jeg skulle kører med Gordon fra Lejre skulle jeg rigtig tidlig op.

Nå men op kom jeg og kaffen blev lavet og afsted op til Gordon. Skifte bil deroppe og videre til Helsingør. Her gik snakken hele vejen op om diverse fiskeri og nye tiltag og inden vi så os om var vi ankommen til nordhavnen. Ud med grejet og på klokkeslaget lagde Jesper "Ocean-seeker" til så vi kunne komme ombord.

Vi valgte først og se om der var nogle makreller foran Kronborg men denne morgen var der ingen hjemme. Efter en lille times fiskeri slog vi os over på fladfisk som var dagens store mission.

Vel ankommet til Disken og forfanget nåede knapt bunden inden de grådige isinger overfaldte vores orm.

Der kom pænt med isinger samt enkelte skrubber kom op men ikke rigtig noget med størrelse på.

Efter en times tid satte vi kursen nordpå op til Lappen for at forsøge os. Her var det lige så godt med fisk og spætter og flere skrubber blandede sig i fangsten. Imens vi fiskede fisk vis en vældig snak om grej, krog og tackler til fladfiskeriet. Sjov at høre hvor foskelligt vi tænker med alligevel ender på de samme farvekombinationer.

Fiskeriet og strømmen tog af så vi prøvede oppe ved Ålsgård. Her var der mange skrubber og enkelte fjæsinger og legede med.

Da fiskeriet ikke var det vilde valgte vi at sejle tilbage på Lappen og noget dybere vand. Her var strømmen også lidt stærkere. Gordon havde snart det hele til en artikel på nær et flot billed af en stor flad og det ville være prikken over iét så der blev fisket koncentreret.

På et tidspunkt siger Jesper at vi var ved at nærme os hullet hvor jeg sidst var med fangede den på 1,2 kg. I en fart skiftede jeg forfang og masser af frisk orm på og ud i suppen med det. Efter 1 min på bunden kom et typisk spættetræk i linen og efter 10 sek venten gav jeg modhug til en rigtig god fornemmelse. Fisken for enden var tung og ville absolut ikke op. Jeg sagde til de andre at der var god fisk på vej. Gordon fløg over kameraét og knippesede løs imens Jesper gjorde nettet klar. Op kom en rigtig flot Røsdpætte på 52 cm og 1,65 kg. Dagens absolut største og turens prik over iét.

Gordon tog rigtig mange billeder at fisk, forfang og undertegnet så fiskeriet stoppede faktisk der.


Fotogen spætte på 1,65kg
 
 

Dagen sluttede med omkring 300 fladfisk fordelt på 3 mand. Humøret var højt da det gik imod nordhavnen igen og der blev også snakket hele vejen hjem til Lejre..

Artiklen kan læses i Fisk og fri Oktoberbladet side 18

Takker Gordon og Jesper for en rigtig hyggelig tur.

2 kommentarer:

  1. Vilka tackel tycker du fungerar bäst till rödspätta färger med mere??

    SvarSlet
  2. Hej Patrik // Tak for igår
    Rød og perlemor + selvlysende perler, kombineret med spinnerblade evt. savage gear´s til cutbait herring jigg....... spin´n glow´s er ultra hotte foran perlerne. alt dette kan kombineres med fladfiske tubs "og dem har du ;o)"

    Men Patrik, hvordan se Olle´s 2 kg tackel ud...?

    Mvh
    Jesper // Ocean-seeker

    SvarSlet